Sep 17, 2011

Koleksi 7 Senapang Terbaik di Dunia.

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat anda semua yang sudi datang ke blog saya..huhu maaf la kepada anda semua ini kerana saya tidak sempat nak update blog kelmarin dan malam ini pon curi-curi buka je pc ni sebab..kelmarin pergi picnick huhu seronok lepas tu hari ni demam haha tu la pasal tak update blog..

Kepala pon still pening-pening dan ...tapi takpe demi korang semua luq tetap akan update blog ini...ok kembali kepada tajuk asal kita iaitu senapang terbaik di dunia....korang pernah guna tak senapang?? ikut la senapang jenis apa asal korang pernah shoot dan pegang...

huhu luq pernah pegang dan shoot tapi dalam game la..huhu..ok kat sini luq ingin kongsikan koleksi 7 senapang terbaik dunia diantara yang terbaik...:




1. AK-47

Type: Semi or Fully Automatic Assault Rifle
Country of Origin: Soviet Union
Caliber: 7.62 x 39 mm (.30 inch) Cartridge Capacity: 30 rounds Muzzle Velocity: 2,329 feet per second
Rate of Fire:600 rounds per minute
Dengan produksi lebih dari 75 juta di seluruh dunia, AK-47 adalah senjata api legenda yang mungkin memberi kerosakan paling mematikan daripada seluruh senjata api apapun. Dibuat dengan desain yang sama dengan StG.44, AK-47 diisi dengan peluru 7.62 mm dan dibuat dari bahagian yang dirakit. AK-47 tidak hanya mudah diproduksi dan murah, tetapi juga mudah dirawat dan terhadap keadaan yang boleh merosak senjata lainnya. Akurasinya tidak terlalu bagus, tapi AK-47 menggantinya dengan kemampuannya melepaskan serangan mematikan.

P/S: AK47 luq paling suka guna sebab sekali shoot je dah boleh mematikan orang....sebab tu ramai puak-puak pemberontak menggunakan AK47 ni...kerana peluru dia tajam dan berat...so apabila peluru dan berat kalau shoot pon memang pergi laju la..



2. M16

Type: Semi or Fully Automatic Assault Rifle
Country of Origin: United States
Caliber: 5.56 x 45 mm (.223 inch)
Cartridge Capacity: 20-30 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 3,281 feet per second
Rate of Fire: 700-950 rounds per minute
Walaupun perlu waktu mengatasi masalah 'jam' senapang sewaktu latihan bertempur di awal 1960, M16 membuktikan kehandalannya lewat akurasi, penanganan, masa digunakan, serta keefektifan dalam perang. Senapang M16 memuaskan petinggi militer AS untuk mengembangkan senapang serbu yang ringan untuk menggantikan M1 dan M14. Fitur inovatifnya meliputi bahan campuran plastik dan logam ringan, sistem reload (mengisi ulang peluru) yang mudah dan penggunaan peluru kaliber 5.56mm.

3. LEE-ENFIELD SMLE

Type: Bolt-Action Rifle
Country of Origin: United Kingdom
Caliber: 7.7 x 56 mm (.30 inch)
Cartridge Capacity: 10 rounds
Muzzle Velocity: approximately 2,438 feet per second
Rate of Fire: 15-20 rounds per minute
Senapang standar infantri Inggris dari Perang Dunia I hingga krisis Suez, Lee-Enfield SMLE membangun reputasinya dari akurasi, kehandalan, serta jumlah tembakan per menit yang fenomenal. Magasinnya membawa 10 peluru, jumlah terbanyak dari senapang apapun di 50 tahun awal abad 20. Bolt actionnya terkokang saat menutup, dan kepala larasnya mencegah debu dan lumpur masuk ke dalam senapang. Di tangan tentara yang terlatih dengan baik, Lee-Enfield boleh melakukan apa yang disebut minute, iaitu, 30 peluru menembak target pada jarak 200 meter dalam satu minit. Jumlah tembakan yang menandingi senapang semi automatik modern.

4. M1 GARAND

Type: Semiautomatic Rifle
Country of Origin: United States
Caliber: 7.62 x 63 mm (.30-06 inch)
Cartridge Capacity: 8 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 2,838 feet per second
Rate of Fire: 30 rounds per minute
Diadopsi oeh angkatan bersenjata AS pada tahun 1936, M1 Garand terbukti menjadi senapang yang tangguh 5 tahun kemudian. Jeneral Patton mengatakan di akhir Perang Dunia II M1 Garand adalah peralatan perang paling hebat yang pernah diciptakan. Walaupun terdapat sedikit cacat, tidak diragukan lagi M1 Garand adalah senapang semi automatik pertama yang sukses dan akurasi M1 Garand mendominasi medan perang. Lebih dari 6 juta senapang dibuat pada masa itu dan dihentikan masa tugasnya di akhir 1960.

5. FN FAL

Type: Semi or Fully Automatic Rifle
Country of Origin: Belgium Caliber: 7.62 x 51 mm (.30 inch) Cartridge Capacity: 20 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 2,700 feet per second
Rate of Fire: 650-700 rounds per minute
Terinspirasi oleh StG.44, Kilang senjata Belgum, Fabrique Nationale (FN) mengembangkan FAL yang pelurunya sama dengan StG.44. Namun ketika NATO mengeluarkan keperluan peluru standard 7.62 mm, FN merombak desainnya dan membuat senapang yang boleh diisi banyak peluru dan kuat. FN FAL dengan segera menjadi senjata klasik selama perang dingin, digunakan oleh 50 negara biarpun FAL susah ditembakkan bila menggunakan mode full auto. Senapang ini memberikan pelayanan bagus pada tentara Australia pada perang Vietnam, pada tentara Israel selama perang 6 hari and dan digunakan oleh Inggris dan Argentina pada perang Falklands.

6. MAUSER K98k CARBINE

Type: Bolt-Action Rifle
Country of Origin: Germany
Caliber: 7.92 x 57 mm (.30 inch)
Cartridge Capacity: 5 rounds
Muzzle Velocity: approximately 2,822 feet per second
Rate of Fire: 10-15 rounds per minute
Pertama kali diproduksi pada akhir abad 19, Mauser 98 adalah gabungan sempurna dari inovasi senapang yang berlangsung di akhir abad 19: serbuk mesiu tanpa asap, boleh diisi dengan magasin, dan terutama, fitur dimana menjadi dasar senapang berburu pada zaman sekarang. Model aslinya digunakan selama perang dunia 1 dan menghasilkan efek yang besar, tetapi ketika Jerman mulai mempersenjata ulang pada tahun 1930-an, senapang 98 mendapat upgrade yang membuat lbih ringan dan lebih mudah dibidik. Walaupun tidak dapat dihindari bahawa senjata ini dikalahkan oleh senapang otomatis, senapang ini bertahan sebagai senjata terbaik sepanjang masa.

7. STEYR AUG
Type: Semi or Fully Automatic Bull-Pup Assault Rifle
Country of Origin: Austria
Caliber: 5.56 x 45 mm (.22 inch)
Cartridge Capacity: 30 and 42
rounds
Muzzle Velocity: Approximately 3,084 feet per second
Rate of Fire: 650 rounds per minute
Mencari senjata yang lebih mirip di filem-filem sains fiksyen, paling serius dari Steyr AUG adalah bentuknya yang menakuti pembeli potensi setelah dikenalkan tahun 1977. Dalam konfigurasi yang radikal ini, hampir semua sistemnya berada di belakang pelatuk, dan hasilnya adalah senjata yang ringkas dan mudah digunakan.

kredit: Borakkosong

3 Add Comment

sorry nk tny sket..ni copy paste ke ape..sbb bhse dlm indon..

yo M4 tak letak ke dalam senarai 7 senjata terbaik dunia atau 10. Sebab us suka duk guna

tak ada satu pun dari jenis senapang penembak hendap(sniper rifle) ke bro? Kami guna L96 dalam latihan tembakan, lebih baik dari guna Lee-Enfield rifle tu. Jauh beza lah.


EmoticonEmoticon