Aug 2, 2011

Jabatan Mufti Negeri Selangor Mengeluarkan Fatwa Mengatakan ASB/ASN Haram?

hihi assalamualaikum dan salam sejahtera buat para pembaca blog luq .Di sini luq ingin berkongsikan satu
isu yang sangat menarik untuk dibincangkan bersama para pembaca.Isu ini tentang ASB (Amanah Saham Berhad) dan ASN(Amanah Saham Nasional) adalah "HARAM".Adakah anda semua sudah tahu ??

dan kebanyakkan rakyat islam di Malaysia ini tidak mengetahui bahawa Bank Simpanan ASB dan ASN adalah haram dan tidak patut wang orang islam di simpan di bank tersebut.



Tetapi, kalau yang sudah lama menyimpan wang mereka di Bank ASB bagaimanakah cara untuk mengeluarkan
wang yang haram dari jumlah keseluruhan dari wang simpanan kita?? Adakah anda semua sudah berfikir lebih jauh bagaimana untuk mengeluarkan wang haram itu? Jikalau anda sudah tahu cara untuk mengeluarkan wang haram itu boleh la anda berkongsi cara itu dengan rakan-rakan pembaca di sini dengan hanya meninggalkan komen di tempat komen ok...sebab saya akan update tentang isu ini.

Kata-Kata Dari Majlis Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali ke  2/2011 :



Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 2/2011 yang bersidang pada 12hb. April 2011M bersamaan 8 Jumadal Ula 1432H telah bersetuju memutuskan bahawa Pelaburan Amanah Saham Nasional (ASN), Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan seumpamanya adalah tidak halal. Hal ini kerana ia masih belum menepati hukum syarak dengan alasan seperti berikut:
  1. Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumiputra (ASB) secara jelas terlibat dalam aktiviti pelaburan yang bercampur-campur antara patuh syariah dan tidak patuh syariah sebahagian besarnya adalah daripada sektor kewangan konvensional.
  2. Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumiputra (ASB) diklasifikasikan sebagai dana unit amanah tidak patuh syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti kerana terlibat dalam pelaburan tidak lulus syariah iaitu pelaburan dalam kaunter perbankan konvensional berteraskan faedah melalui Maybank dan pasaran wang.
  3. Sumbangan kepada tidak patuh syariah adalah terbesar yang tidak bertepatan dengan kehendak syarak serta kadar yang berubah-ubah ini menyukarkan pelabur untuk membuat pembersihan terhadap hasil dividen.

1 Add Comment so far

Alhamdulillah akak last year dah kuarkan semua duit tu and tolak dividen..coz akak tahu pun sbb dapat sekular dari SC and Bank Muamalat serta Bank Rakyat yang ckap ASB tak ikut Syariah Compliance.If dah tahu tu kena la buat tindakan drastik jgn diam jer sbbkan nak unting..Wallahualam


EmoticonEmoticon