Sep 28, 2011

Maksud 'Apa Celup' Dalam Filem Hantu Bonceng



MAKSUD PERKATAAN APA CELUP YANG DIGUNAPAKAI DALAM FILEM HANTU BONCENG MEMBAWA MAKSUD LUCAH YANG MELAMPAU.APA CELUP MEMBAWA MAKSUD “WHAT THE FUCK”.BUDAYA APA CELUP SANGAT TAK WAJAR DIHIDUPKAN DALAM FILEM. 


Filem Hantu Bonceng filem bajet murah, ambil kesempatan kefemesan Zizan. Makeup hantu pun low cost makeup pakai tepung gandung dan sirap aje. Jalan cerita simple, scene hantu stereotype, dan penggunaan teknologi low cost, sekadar jual lawak Zizan saja.



Kes “APa celop” ni yg aku rasa macam melebihi lawak ustaz tu. Ini semacam satu pembudayaan, atau pengembangan budaya lorong mat taib ke seluruh minda rakyat malaysia. Selama ni aku tak tahu wujudnya perkataan ini, sekarang aku dah tahu, semua sekali pemilik 8,000,000 RM yg masuk panggung dah tahu kewujudan dialog mencarut ‘apa celup’ yg tagged si pencarut dengan kelass RM8juta.

Penggunaan apa celup adalah untuk mencarut, atau menunjukkan keterujaan yg maksima, atau apabila didatangkan situasi yg terlalu celaka. Aku malas nak quote sebutir-butir dari dialog Hantu Bonceng, tapi tengok sendiri korang akan dapat match penggunaan ‘apa celup’ dalam filem Ahmad Idham ini dengan penggunaan ‘what the f***’ dalam filem-filem barat …. you name it.

Apa celup adalah ‘what the fuck?’

Celup adalah kata ganti lain untuk perbuatan memasukkan ** zone 18sx bermula, berhati-hati ketika membaca ** cendawan ke dalam salur peranakan female sehingga berjumpa kedua-dua tempat potong. Ianya menggambarkan proses tumbuk sambal tetapi dalam keadaan basah seolah-olah ianya dicelup-celup. 

Mengambil kesempatan ke atas kefemesan perkataan celup, si tokk guna skrip ‘apa celup’ iaitu mengalih bahasa ‘what the f***’ apabila dia terkejutan, kepelikan, kegampangan, dan sudah habis kata menggambarkan dirinya yang f***ed up.

Seterusnya, ini sebenarnya, mungkin tanpa sedar, adalah satu pembudayaan bahasa kotor di jalanan, pasar, rumah, sekolah dan di kawasan peranginan. Filem punyai efek ke dalam minda juga sikap masyarakat. Even budak sekolah pun boleh pergi terbang dan mati dari tingkat 12 sbb tonton Superman. Remaja di Malaysia pun sama, lebih-lebih lagi remaja sekarang suka bercakap, bercakap di hp, twitterm blog, fb dan sebagainya. Pembudayaan bahasa kotor ini akan lebih cepat tersebar.

Seperti apa yang terjadi kepada perkataan ‘cer citer’, ‘dalam hati ada taman’, ‘kita bakor’, ‘bukan saya takut bini, tapi bini tak takut dgn saya’, ‘yg gitu-gitu’, ‘manis tak kurma itu?’ dan sebagainya. Semua yg disebut dalam ayat sebelum ini dikira okay sebab bukanlah mencarut, tetapi apa celup itu jelas mencarut.

Tak logik kalau ditranslate secara direct ‘celup’ yg digunakan tookkk (aku lupa nama dia dan malas nak cari) gemuk tu kepada celup biskut dalam air, atau celup berus dalam dakwat atau kucing celup lidah ke dalam air susu. Tak logik. ‘Celup’ pada perkataan ‘apa celup itu adalah celup lain macam. Kalau Azwan ali suka ‘apa neraka’ untuk what the hell, si tookkk guna ‘apa celup’ untuk ‘what the fuck.’

Dan Ahmad Idham membawa predikat kotor ini ke dalam filem, manjadikannya satu tabiat sebuah watak lantas disebut berulang-ulang kali adalah pada aku tidak wajar.

Some of you may already know this very well. Tapi, aku baru saja tahu kewujudan apa celup. So, angguk sajalah kalau betul, jangan menyampah dengan kemunduran tahap sosial aku. Kalau tak betul, then kat bawah ada kotak komen.

Lawak bab agama pada aku adalah rejaman sinis secara slapstik untuk kebanyakan orang yg mengamalkan agama jumud. PAda satu angle, ianya boleh mencuit hati untuk gelak dan juga otak untuk berfikir, pada angle lain mungkin kelihatan terlalu kurang ajar. Benda ni sebenarnya boleh terjadi pada apa-apa perspektif pun.

3 Add Comment

hahah kaloi baru tawu
tq info

kadang-kadang filem atau drama yang memaparkan cerita yang sebegitu ianya memberi gambaran yang negatif dan akan terikut-ikut oleh remaja,kanak-kanak yang tak tahu maknanya hanya tahu menyebut dan mengikutnya sebagai seorang dewasa terasa malu bila melihat keadaan yang sebegituserta kalau ada yang bertanya macam mana pula nak menjawabnya?tapi pihak yang terbabit perlu peka bukan hanya nak mengaut keuntungan semata-mata


EmoticonEmoticon