Apr 12, 2011

11 Cara untuk mengawal 'STRESS" Dengan Betul Dan Berkesan

11 Cara untuk mengawal 'STRESS"

STRESS MEMBAWA PADAH DALAM JIWA


Salah satu masalah paling kerap berlaku dalam kehidupan kebanyakkan populasi manusia adalah "STRESS" tidak kira dalam apa jua keadaan,sama ada sebagai seorang pelajar, seorang pekerja, seorang suami dll. Saya sebagai seorang mahasiswa yang terpias dek STRESS dalam pelajaran terpanggil untuk berkongsi cara yang terbaik untuk mengawal STRESS dalam kehidupan seharian. Perkongsian ini berdasarkan ilmu yang dituntut semasa menuntut ilmu sebagai "Customer Service" Selama 3 bulan. Disini terdapat 11 cara yang mudah untuk diamalkan.


1. Bercakap @ berbual !! jangan menyembunyikan semua perasaan anda dalam hati kecil. Berbincang la tentang perasaan anda, tentang stress yang anda hadapi dengan seseorang yang anda percayai yang boleh mendengar luahan hati anda tanpa memberi sebarang tanggapan awal atau memberi pendapat awal tentang anda tanpa mendengar apa masalah atau perasaan anda. Walaupun anda tidak dapat mengubah situasi STRESS anda secara mendadak, minta la pertolongan dari sesiapa yang rapat dengan anda.


2. ACT!! bersedia mengambil risiko dan membuat perubahan, tak kira la sekeciil mana masalah yang dihadapi, cubalahuntuk mengubah keadaan STRESS ataupun sebahagian kecil daripadanya kerana tindakan ini akan dapat membantu anda dalam mengatasi keadaan yang lebih besar. setiap tendakan yang dilakukan, berfikirlah secara posiitif.


3.Memahami Diri Sendiri!! jika anda tahu bagaimana diri anda bertindak balas keatas STRESS, anda juga memahami bagaimana untuk melawan STRESS secara effective. Belajarlah memahami isyarat diri anda dan cari cara untuk mengurangkan STRESS anda. walaubagaimanapun hanya "Taking five" untuk menenangkan kembali fikiran anda.


4.Menjadi Ketua untuk DIri anda!!Mendalami apa yang dikehendaki oleh diri anda untuk membuatkan diri anda berasa selesa dan dapatkannya ketika anda berasa STRESS. terdapat cara lain untuk mengurangkan stress adalah dengan mencari minat terhadap sesuatu , hobi atau aktiviti yang membolehkan anda melepaskan STRESS anda dan bergembira.


5.Jangan Terlalu Memaksa Diri!!Jika anda terlalu STRESS dan tidak dapat mengawalnya.mintala sebarang pertolongan dari individu terdekat.


6.PRIORITIZE!! Anda mungkin tidak dapat menerima semua tanggungjawab yang diberikan kepada anda tetapi anda boleh belajar untuk melengkapkan atau menjalankannya dengan sebaik mungkin dan pilihlah cara yang terbaik untuk menganturkannya.


7.Tonjolkan Diri Anda!!Bentuklah kehidupan yang terbaik anda dengan membuat terbaik untuk kehidupan orang lain.VOLUNTEER!!,berfikirlah secara positif..


8.Make Success happen!!jika anda tidak dapat mengubah dunia,ubahla diri anda,belajarlah mencintai diri anda sebagaimana diri anda dan majulah kehadapan untuk mencapai matlamat yang diindamkan.


9.Get Away!!CUba untuk melupakan seketika apa yang dihadapi.


10.Sosial!!Luangkan masa bersama keluarga, orang yang tersayang dan kawan-kawan yang terdekat. jangan takut untuk mengembirakan diri anda. Hargailah perhubungan yang terjalin dan tunjukkan lah kepada mereka yang anda mengahargai kehadiran mereka dalam kehidupan anda.

2 Add Comment

info yang bagus untuk dikongsikan... memang betul.. rakyat malaysia dikatakan ramai yang menghadapai masalah mentel yang berpunca dari stress yang berlebihan dan tak mampu dikawal.. bahaya betul...


EmoticonEmoticon