Sep 20, 2014

Tips dan Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Tradisional

Tips dan Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Tradisional |Assalamualaikum dan salam sejahtera buat anda semua.  Masalah kelemumur sering berlaku terutama kepada kaum wanita ini sering mengalami kulit kepala yang berminyak serta kulit kepala kering. Ramai yang bertanyakan kepada saya cara menghilangkan kelemumur dengan cepat. Oleh sebab pertanyaan tersebut saya kongsikan Tips dan Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Tradisional.

Tips dan Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Tradisional


Untuk menghilangkan kelemumur dengan efektif anda semua di nasihatkan  campur air perahan limau nipis dengan sedikit air biasa sebelum digosok pada kulit kepala.

Selain itu, menggunakan perahan limau nipis untuk menghilangkan kelemumur dan  ada cara lain yang boleh dicuba untuk hilangkan kelemumur secara tradisional dengan menggunakan termasuk daun pandan.

Tips dan Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Tradisional


Ambil sekurang-kurangnya 10 helai daun pandan yang agak tua ( warna hijau yang terang) kemudian ia hendakla ditumbuk sehingga lumat setelah itu campurkan sedikit air sekurang-kurangnya dua gelas air sahaja.

Selepas itu, tapis campuran daun pandan dan sapukan dan rata pada rambut yang sudah dibersihkan. Biarkan pati itu selama setengah jam atau lebih dan bilas rambut dengan air bersih. Ia bukan sekadar membantu mengurangkan kelemumur malah akan membuatkan rambut berbau wangi.

Tips dan Petua Menghilangkan Kelemumur Secara Tradisional


Cara menghilangkan kelemumur secara tradisional adalah dengan menggunakan santan. Ambil kelapa yang sudah tua dan perah santan pekat-pekat. dan biarkan selama sejam supaya pati santan naik.

Selepas itu, barulah ia disapu pada rambut. Balut rambut dengan tuala bersih dan perap selama setengah jam. Jika kerap diamalkan, ia membantu untuk mendapatkan rambut yang sihat dan cantik.


Hakim Mahmud @ Google

1 Add Comment so far

wahhh..sume sumbe semulajadi je kan..tebaik :)


EmoticonEmoticon